Husbilsresan till Sound of Music 2006.09.14-23

Dag 1 torsdag
Äntligen semester igen! Tredje semestern med husbilen detta år! Härligt! Fick ledigt ifrån jobbet så det var bara att tuta och köra....
Dessutom tingade vi vår irländska varghund Freja den här dagen. Jag längtade redan efter henne. Kunde inte tänka på något annat just för tillfället. Hade drömt om en valp så länge...Vi åkte vid 18-tiden och var framme vid Rödby ca 23.30. Stannade på en p-plats och vilade för natten.

Dag 2 fredag
Vi tog första bästa färja som gick på morgonen och hamnade i Puttgarden. Det var varmt både utomhus och inomhus. Trafiken var hetsig. Vi stannade i Fulda ca 11 mil söder om Kassel Där handlade vi mat och fyllde på kylskåpet. Letade upp en ställplats och åt vår mat. Vi kände oss helt utslagna och orkeslösa. Kanske åskan gästspelar hos oss inatt!

Färjan som tog oss över till Tyskland - Puttgarden

Stannade och fyllde på med mat i Fulda och sedan letade vi upp en ställplats för natten.....

Dag 3 lördag
Vaknade tidigt och vi åkte iväg redan kl 7.00. Min dotter Emma ringde och sa att det brann i Kungsbacka innerstad. Hela ena sidan av torget hade brunnit ner...Esther och Christiansson stod i lågor. Hon stod på torget och såg att det brann. Säkert anlagd trodde vi.
Färden gick sedan via Nurnberg- Regensburg - Passau och slutligen målet - Österrike. Vi letade oss fram till Sound of Music alperna och fastnade för en helt underbar plats vid sjön Wolfgang See och en camping vid Berau ort. Helt fantastiskt vacker med svanar och ankor som åskådare.
På kvällen satt jag och tänkte på min hund som snart skulle komma till familjen, Freja. Nästa år kunde hon följa med oss tänkte jag....

Vägen blev vackrare ju längre ner man kom och landskapet öppnade sig mer och mer....

Åkte förbi gamla städer och byggnader för att slutligen komma fram till campingen....

En fridfull camping med svanar och änder som gästade oss då och då..............

Dag 4 söndag                   Valdag i Sverige17 september
Vilken härlig morgon. solen skiner och allt är så tyst omkring oss. Hör bara surret av mopeder och bilar i bakgrunden. Idag skall benen få röra på sig.
Efter en bastant frukost gick vi in till St Wolfgang. En mycket fin stad med massor av turistaffärer blandat med vanliga.... Köpte en Mozartlikör till mor på sin födelsedag som är imorgon. Sedan gick vi gata upp och gata ner. Jättefina hus prydda med blomsterklädda balkonger. Det är helt otroligt att dessa blommor håller så länge. Vi åt en stor glass på torget och tittade på folket som gick förbi. Totalt tog promenaden 3.51.25 och det blev 9.78km. ...skönt att röra på sig...

Campingen från vägen sett....vi gick längs vattnet och det var en härlig sträcka att gå...

Kom så slutligen in till stan...den var trevlig att utforska.............

En helig påve och en helig tonsättare och pianist....Mozart!!!

Ett berömt hotel                                                Mozart i alla former fanns överallt.....

Mycket trivsamt att gå här ...det var så vackert med alla blommor som hängde ner över balkonräcket.

Kunde inte få nog av husdekorationerna.......                Inne i affärerna kryllade det av dockor....

Vi gick länge och väl och kom fram till en tågbana.....

Det var häftigt att se loket komma körande mot oss......sedan började vi traska tillbaka till campingen..

Äntligen framme igen och raka spåret till husbilen......

På kvällen njöt vi av en god bit mat och kände oss ganska nöjda över dagen som varit...

Dag 5 måndag           18 sept. Mor fyller år idag! Hurra hurra hurra!!!!Paket kommer!
Vaknade med ett glatt humör. Det är härligt att resa. Jag lär mig hela tiden något nytt, historia inte minst. Landet har mycket historia och här präglar ju Mozart och Sound of Music inte minst...
Tänker mycket på Freja..Nästa år följer hon med oss förhoppningsvis..Jag skall vänja henne att åka bil...
Vädret är mulet med antydan till regn. Ändrade planer! Alpvandringen får vänta tyvärr. Dimma i bergen så man kan inte se skönheten. Vi beslöt att åka in till Salzburg istället. Där tog vi en guidad bussresa på 4 timmar och upplevde Sound of Music tillsammans med många nationaliteter.
Det var helfestligt, guiden var helskön. Några i bussen, engelsmän bl.a satte igång att sjunga så taket lyfte sig nästan. Stämningen var hög kan man säga. Det smittades av på oss alla. Joddlade för hela slanten...Vi åkte till ställen där filmen spelades in samt besökte även Mozarts födelsehus och där modern bodde. Regnet underhöll oss hela tiden så vi inköpte varsitt dyrt paraply. Det var en kul upplevelse.Tillbaka till husbilen där vi fått böteslapp på rutan, styrde vi kosan neråt Österrike. Stannade på en bensintapp som blev vår övernattning.

Inne i Salzburg skulle ett stort cykellopp gå av stapeln så TV var där och filmade....

Här var stort och mycket att se...................

Bussen som tog oss med på en resa med Sound of music                  en helskön guide...

Regnet var med oss så gott som hela tiden                Här bodde familjen Trapp

Här gifte sig familjen Trapp

Här bodde Mozart

Engelsmännen underhöll till 100 procent                     Här tackar vi för oss och har haft roligt...

Dag 6 tisdag
Efter en fruktansvärd regnig natt på en tapp i Golling med en idiot till långradarchafför så svor vi en förbannelse över tillvaron. Åkte tidigt därifrån vid ca 7-tiden. Vi skulle till Grossglockner. Det var en upplevelse! 26 euro kostade det att komma upp till olika delar av Grossglockner. Upp till Edelweissetoppen var det 2 km kullerstensväg blandat med knölig väg- smal och brant som bara den. Vacker dimmig utsikt. Beslöt mig för att gå snabbt ner till platån. Skönt men kallt om fingrarna. Sedan åkte vi branta slingriga och smala vägar upp och ner. Såg murmeldjur på vägen och en flock alpfår. Kul upplevelse.

Vägen var vacker så det var lite synd att vi inte såg mer................

Mycket smal och knölig väg åkte vi uppför ...................

Äntligen framme, synd bara att det var sådan dimma...

Bestämde mig för att gå ner i rask takt

En skön känsla att gå ner och i snabb fart annars frös fingrarna för mycket...

Långt där nere skymtade bilen så det var inte så långt kvar.................................

Väl framme så såg vi en restaurang vid parkeringen ...traskade fram till den ..stängd..

Inte en kotte bara en get.................................så vi fortsatte vår bilfärd neråt..vilka vyer....

Några får hälsade på oss....

Färden gick sedan till Heiligenblut där Kristi blod förvaras. Kyrkan var mycket vacker. Vi kom mitt i en nattvard. Gick in i en affär och köpte ett par glas. Åkte sedan vidare till en fin ort långt ut på vischan som hette Lesachtal. Vilket landskap. Vi ställde oss på en ställplats vid ett Gasthof. Där åt vi gott och drack gott och blev väl mottagna. Sedan gick vi med stavar 7 km på grusväg - stigar, mötte jättekor som stirrade på oss. En del hade horn och såg riktigt arga ut. Det var ett äventyr vill jag påstå. Det tog 1.45tim. Väl hemma väntade duschen som vi tog i husbilen. Riktigt skönt och slumrade gott därefter.

Kyrkogården vid Heiligenblut kyrkan...................

Vy över staden och dess heliga kyrka....

Kom till en jättefin ställplats vid ett Gasthof                             En trevlig plats att rekommendera!

Kanske skulle prova på bergsklättring..hahahahah!               Utsikt ner till hotellet

Intog en god måltid på restaurangen...                           Ett fint ställe och lummigt....

Vi var mitt i det Österrikiska landskapet och det var bara så läckert!

Det är som ett vykort som man bläddrar i och aldrig tar slut.....

Dag 7 onsdag
Klarblå himmel. Vad mer kan man begära. Ren härlig luft och alldeles tyst runt omkring. Vi bestämde oss för att bryta upp ändå...rädd för kor...hm.. Ja, lite! Åkte vidare ner till Italien för att det var den enda vägen uppåt igen konstigt nog om vi inte åkte genom Grossglockerpasset igen. Vi åkte till Sexten och en camping där som en hade rekommenderat skulle var bra. Fast det var inget för oss. Den låg i skogen med Dolomiterna i bakgrunden.
Färden gick vidare genom Innsbruck - Brennerpasset och Garmisch-Partenkirchen förbi Oberammergau och slutligen till ett kurhotell i Bad Kohlgrub långt ut på landet. Där tog vi in för natten. Man hörde korna med sina klockor i bakgrunden. Ett lugn utan dess like.
Vi tog en kvällspromenad. Besökte korna och de var inom elstängsel ,tack och lov. Klockorna bjällrade så gott som hela tiden. Himlen var halvröd och utsikten helt bedårande. Tillbaka till bilen och sängen väntade. Hade hört att Freja växte hela tiden och var minst i kullen. Men stark och envis. Det lät bra.

Det fanns gott om små figurer längs vägen                    Rätt så dåliga vägar här och där....

Det började bli mer och mer skog och vägarna blev bara bättre och bättre....

Kom till Italienska gränsen och körde in där och upp till en fin camping med Dolomiterna i bakgrunden...

Tillbaka till Österrike och fram till Brennerpasset..................

Fram till kurhotellet och det var det enda foto som togs där..

Dag 8 torsdag
Vaknade med tuppen som gol i bakgrunden och kossorna som pinglade med sina klockor. Duschen var härlig och nu var vi rena från topp till tå. En bastant frukost innan vi åkte vidare. Vi skulle till Gunzburg (tyskt y). Där fanns ett Legoland liknande Danska Legoland trodde vi. Hade varit kul att se det här så det var värt ett besök tyckte vi.

Infarten till Legoland                                                              Entrén vid Legoland

Ett litet axplock på vad som fanns där, men är du mer intresserad av vad som finns så klicka på bilden  för att se mer bilder:

Resan gick sedan till Merklingen där ett Märklinlandskap och affär fanns. Andra gången vi var där och jag var verkligen imponerad av landskapet. Två fina lok och annat trevligt inköptes. Sedan åkte vi till Göppingen igen. Det är alltid lika jobbigt att hitta dit. Inhandlade även där tågartiklar. Ställde oss sedan på en ställplats i stan. Här blir nog livat tänkte vi. Ett gäng campare (Zigenare) upptog 1/3 av parkeringen. Ungdomar hade kul utanför. Vi gick till Märklin-Museét och såg var det låg och sedan vidare till ett Burger King. Måste äta något onyttigt ibland. Fiskburgare med potatisklyftor. Det blev en lång kvällspromenad. La pussel på kvällen, kul, 200 bitar..fick plats på bordet.

Affären i Göppingen

Måste äta lite onyttigt ibland.....                                        Nya fina loket och pusselkväll...

Färdigt!!!! Föreställer bilden tåg kanske?                        Parkeringen där vi stod på natten

Dag 9 fredag
Vaknade tidigt. Natten hade varit lugn. Det hade blivit varmt. Drack nog kaffe för sent. Sovit oroligt. Nu väntade Märklinmusseét på oss. Oj! vad fint det var och massor av saker och lok överallt. Här köpte vi massor kan jag säga. Säkert hela affären....
Vi fortsatte att köra - mil efter mil. Stressade bilister och jagade långtradare. Byte med filer och jagandet efter. Var snart i Hamburg. Vägarbeten överallt. Autobahn var fylld av dessa avbrott i trafiken. Vinkade glatt till svenskar och underhöll oss hela tiden...en aningen töntigt men vad gör man för att förgylla tillvaron.

Ett besök in till Museét                                            Något för barnen att åka på....

Det var både stort och fint uppbyggt tyckte vi             Det här danspalatset har jag själv byggt på vårt landskap så det var roligt att se det även här...

Här fanns så mycket att titta på och massa detaljer att det är värt ett besök själv om man är intresserad av landskap och tåg.....     Man kan bli intresserad om inte annat...

Dag 10 lördag
Sovit gott! Tankade bilen och sedan åkte vi uppåt. Stannade i Burg inte långt från Puttgarden. Där var vi inne på en fin modelljärnvägsanläggning. Mycket för barnen där. De kunde ha en egen plats att leka och bygga på. Briotåget fick en stor plats bl.a
Sedan till "spritaffären" och gjorde av med lite pengar. Färjan över och raksträckan genom Danmark -Helsingör och in i Sverige igen. En härlig underhållande semester med mycket tåg och annat sevärt. Österrike är så vackert och kuperat med snön på alptopparna och det gröna landskapet som bredde ut sig och med vackra blomsterklädda hus dekorerade på marken... Återkommer gärna fler gånger och då för att vandra......