Fortsättningen efter hälsoresan från Schweiz med husbilen
                                  2007.06.30-07.13

Del 1

Dag 1 fredag
Vaknade vid sextiden på sista dagen med hälsogänget. Packade ner de sista prylarna och tog farväl av folket för att åka husbilen hemåt. Vilken känsla att säga hej då och sedan stiga på i husbilen. Slippa sitta trångt och eländigt. Hej då Hälsogänget...vi kanske syns en gång till...man kan aldrig veta.

Här står en ensam packning och väntar på att stiga på bussen bakom hälsobussen.......

Vi åkte ner till Visp och hittade en fin camping i dalen som låg vackert med alperna i bakgrunden. Ut med stolar och bord och tog ett glas "gott". Bara koppla av och inget att göra. Benen behövde vila efter alla vandringar som jag hade gjort under hälsoresan. Hur många mil jag hade gått hade jag ingen räkning på men många var det. Tvättade lite kläder och sms:ade hem. Sedan gick vi in till stan och på Mc Donald´s. Usch, vad det stank stekos. Åt en veg.biff med sallad. Det var varmt och kvalmigt! Men en härlig känsla att bara gå runt i stan. Gick in till station, kollade priser till Zermatt. Det får bli tåg. Man kunde inte ta husbilen in till den stan för den var bilfri. Väl tillbaka städade jag garaget och visade bilder som jag hade tagit på min förra resa. Somnade sött sedan!

Ner till Visp på en fin camping blev vårt första mål och sedan in till station för att kolla tågtider till ev Zermatt....

Dag 2 lördag
Vaknade vid sex-tiden och solen hade redan gått upp. Var klarvaken. Vi åt frukost ute, helt underbart. Beslöt att ta en promenad in till Visp och leta upp en tågaffär bl.a. Efter en stunds letande fann vi skylten Märklin! Sedan gick vi en jättetrist vandring på små asfalterade gator bredvid ett stort illaluktande industriområde. Fötterna kändes på oss....På hemvägen stannade vi och drack sprite och en god flurry glass. Tillbaka till bilen och slappade.
Åt en lagad pastasallad med tomater, skinka och parmaskinka spetsad med vinäger och olivolja. Rätt gott! Längtade förfärligt mycket efter kött konstigt nog. Var rätt trött på att bara äta grönt...ville prova åtsminstone...konstig idé!
Åskan, blixten mullrade i bakgrunden och plötsligt kom vinden och allt var över oss. Snabbt in med stolar och bord. Folk fick veva in sina markiser och det var full fart på campingfolket. Bilen vajade lite men det var helt ok.

Vägen som vi gick på var fin i början med lustiga hus där kor klättrade på väggen............

En trevlig stad men varmt att gå den här dagen ...fann slutligen Märklin-affären

Stängt naturligtvis så vi fortsatte gå längs floden, ett illgrönt vatten, säkert väldigt kallt..vy uppifrån..

Det bodde faktiskt folk här....huset lägg mitt emot ett illaluktande industriområde...........

Jag längtade redan upp i bergen......                   Vi visste inte riktigt hur vi skulle gå...med det löste sig!

Dag 3 söndag
Vädret var oroande när vi vaknade och det var varmt och kvalmigt. Därför beslöt vi oss att dra mot Sion istället. Det regnade mest hela tiden och det var inget vidare att åka in till Zermatt då. Fick göra det en annan gång. Letade upp en Märklinaffär som var lunchstängd. Detta land har så många lunchstängningar. Oftast mellan 13-14. vi köpte varsin jätte god rånglass i Sion i väntan på att affärerna skulle öppnas igen. Märklinaffären var inget vidare, liten och ruskigt varm.

Bröt upp tidigt från Visp för att åka vidare mot Sion..........vädret var mulet och regnigt.....

Sion var en trevig stad att gå i och mycket att se...

Det var gott med glass i värmen!                       Tillbaka till bilen igen .....

Vi åkte upp i bergen. Det var branta, slingriga och smala vägar som var lagom kul för husbilen. Den fick kämpa.. började känna att det luktade diesel inne i bilen. Det var inget vidare. Åkte sedan till Gstaad som var en trevlig ort. Många fina lyxiga hus blandat med gamla. Regnet låg över oss periodvis. Hamnade slutligen i en liten by som hette Zweisimmen. Ställde oss vid stationen för övernattning. Där gick vi en byrunda. Sov sedan gott!

Vägen var slitsam för bilen men vacker för oss .........

Stundtals mycket trafik och molnen sänkte sig sakta men säkert över oss.....

Vi åkte in i Gstaad och här var det blandat gammalt och nytt.........................

En gammal fin vagn                                               Lyxiga butiker fanns det gott om här............

Vi lämnar Gstaad och åker vidare mot en övernatting.........................................

Ett stopp vid en järnväg för att ta kort kanske.....

Här stannade vi för natten alldeles intill stationen .........................................

Dag 4 måndag
Regnet öste ner och vi åkte vidare. Benen ville ut och röra på sig nu kände jag. Färden gick till Kandersteg. Stannade först i Veissenbach och åt frukost. Vi tog en stolslift upp till en höjd och började där vår enkla vandring. Det var väldigt vackert och fanns mycket att se. Här fanns många leder för den som ville gå längre. Men vädret spelade oss ett spratt. Skulle det regna hela dagen eller skulle solen titta fram, växlande kan man säga.
Där fanns pinglande kor och en hel del japaner....Kom fram till en restaurang och där beställde vi smörgåsar... Två svenska herrar kom in och vi inledde samtal med dem. De kom ifrån våra trakter och genast var pratet igång. De gjorde oss sällskap sedan hela eftermiddag och kväll. Den ene var schweizare och hade god vandringsvana så det var roligt att prata med honom. Vi kom ner till en vacker sjö. Vägen var lätt att gå för en del av oss....nämner inga namn... Rätt skönt att sträcka på benen. Väl framme vid liftstationen åkte vi ner och bjöd in dem på ett glas rött.
Följde sedan med dem in till deras hotell och där beställde vi in god mat och dryck och hade en riktigt kul kväll. Vägen tillbaka var kall, blåsig och regnig. Inget vidare.

Vägen var väldigt vacker att åka och vi åkte igenom fina byar

Nu öppnade sig landskapet mer och mer.....

Äntligen i Kandersteg och in på campingen.......

Värden var jättetrevlig och vi fick en fin plats nära liften som skulle ta oss upp....

Vi tog liften upp..................det var rätt kul att sitta på sidan istället för att sitta framåt....

Man såg mycket ...och över campingen...........

Det började bli brantare och brantare och nu kunde man se de mäktiga alperna skymta där framme..

Snart framme vid målet....ser läckert ut med liftstolarna och häftigt att åka i....

Min favorit flagga ................                           Nog var detta ett turistmål för japaner vill jag påstå...

Fast vi tog de hederliga gula skyltarna istället och så hade vi publik med.....

En närgången ko
   Vägen ner till en vacker sjö

Här var så inbjudande att ett dopp kändes nära..             Korna låg fridfullt och tittade på oss...

Vackert som ur ett vykort                                  Här kunde vi gå fram och hälsa på kossan

Framme till liften igen för att ta oss ner till bilen.....

Åt god mat på hotellet med nya vänner......

Dag 5 tisdag
Regnet det bara öser ner....å jag blir så blöt....    Vi åt en bastant frukost och tackade för oss vilket många andra gjorde med, stackars värden. Vi drog västerut....vädergudarna hade sagt att solen skulle vara där.....Vi får se!
Vi åkte till Genevé, stan var vacker men vi ville vidare västerut.  - Ska vi in till Frankrike? Ja, det gör vi....Vädret är nog bättre där. Tur man har husbil och kan göra som man själv vill. Vi styr själva vårt mål. Här var det svängningar ...Först åkte vi till Lyon, ca 13 km innan Dijon stannade vi på en shelltapp med fint läge och där stekte jag svensk husmanskost, köttbullar, mos och lingon med gräddsås.
Detta hade vi köpt på IKEA utanför Lausanne där Ingvar Kamprad bodde, grundaren till IKEA. Han hade öppnat ett IKEA där som vi helt enkelt måste in på. Det såg precis ut som hemma i Sverige förutom att han hade en svensk affär inne på IKEA. Rätt kul. Kunde köpa sill, kaviar, knäcke , tunnbröd mm.
Efter maten som blev lyckad beslöt vi oss att övernatta här. Längtar visserligen på att röra mig med det kommer nog! Vädret måste bli bättre!!!

Tog adjö av Kandersteg och åkte vidare...

Regnade så gott som hela tiden................           Stannade utanför Lausanne vid IKEA......

Det var riktigt kul att gå där inne, kändes som att gå hemma i Sverige ......

IKEA  ser likadant ut i alla länder hade vi förstått...............och det stämde....

En guidad tur av föraren genom Genevé

Olika fordon i rörelse....................

Poliser patrullerar och snart lämnar vi Schweiz och styr in i Frankrike....

Åkte på de franska vägarna nu ....gjorde ett litet stopp för att sträcka på benen...

Men beslutade oss för att stanna över natten...

Dag 6 onsdag
Hela natten brummade dessa "förbannade" långtradare. Regnet piskade på taket och vi sov illa denna första natt i Frankrike. Hoppades på bättring. Kokade i alla fall riktigt kaffe nyköpt från IKEA. Doftade kaffe i hela bilen! Härligt!
Vi åkte vidare på motorvägen och hamnade slutligen vid avfarten till Dijon. Hepp...svindyrt, över 300 sv.kr för en liten sträcka. Vi bestämde att det fick bli småvägar...och småvägar blev det med besked.

Kommer fram till en betalstation där motorvägen slutade ...det blev dyrt...

En liten tur in till Dijon för att sedan köra vidare........................

En del var väldigt vackra med öppna landskap och små byar ploppade upp här och där. Stenhus blandat med vanliga hus gjorde att det så pittoreskt ut. Fast de flesta såg väldigt risiga ut. En smal väg blev vi lurade upp på av GPS:en. Vi skulle på en motorväg. Den vägen var allt annat än en väg. Smal som bara den och där skulle vi vända tillbaka på....brant uppför var det dessutom. Vi fick publik! Detta skötte min sambo helt perfekt!

Han borde få första pris i att vända på en trasig smal brant uppförsbacke galant med publik.....

Vi var längst upp på den här trasiga vägen och folk stod på vägen och bara tittade samt i fönstren...det var nog första gången en stor bil kom körandes upp på den här gatan...hahahahah!

Det lyckades!

Slutligen kom vi till motorvägen. Grattis Frankrike. Bra "skyltat". Färden gick genom Nancy, en stor stad, sedan till Thionvielle och till sist in i Luxemburg. Hjälp! Stor intensiv hektisk stad med folkvimmel och trafik. Ville ut ur stan och fick medhåll. Var ju van vid alpkänsla mm. Eter mycket letande efter en utfart hamnade vi återigen på en stor tapp med restauranger, WC , bankomat och info. Stannade över natten med 1000 andra bilister, bussar och långtradare naturligtvis. Längtar efter lugnet!

Vägarna var väl inte det bästa men vi såg mycket av Frankrike.......

Ytterligare en motorväg...helt gratis...Hurra!!!             Kör igenom städerna för att komma in i nästa..

Hamnar i Luxemburg.....                                       men kände att jag ville fortsätta ut på landet

Luxemburg i all ära men den får man besöka när man hade bätte tid.... hamnade på en stor tapp och övernattade där......

Har nog aldrig varit på en sådan här stor parkering förut..med så många övernattade.....

Här slutar del 1 och är du nyfiken på hur resten av resan blev så gå gärna in på del 2