Husbilsresan till Norrland och in i Norge        2006.06.30-07.15

Dag 1 fredag
Första semesterdagen! Slutade jobbet och packat bilen färdig att åka på en gång. Målet var Norrland och lite Norge. Hade aldrig varit så långt upp i landet. Första stoppet blev vid Brahe hus. Där åt jag en vegetarisk pytt vilket smakade förträffligt.

Utsikten över Brahe hus där vi stannade och åt en god lunch

Första övernattningen blev vid Nyköpingsbro. Ingen höjdare..långtradare som förde väsen hela natten...

Dag 2 lördag
Vaknade med ont i halsen. Köpte halstabletter. Vi körde därifrån kl 6.30. Åkte upp till Uppsala och hälsade på min sambos far. Efter besöket styrde vi kosan uppåt. Tankade i Söderhamn. Sedan gick färden Sundsvall- Härnösand och fyra mil söder om Örnsköldsvik till Docksta. Där hittade vi en riktigt fin camping vid en sjö med "mygg". Åt Tacos och drack vin ute till en ljummen kväll. Helt underbart. Omslutna av fågelkvitter, mygg och ingen blåst. Skogen slingrade sig om oss och det var mycket varmt.

Ett stopp på en fin rastplats i Härnösand...........................

Fortsatte färden uppåt och stannade till vid Högakusten bron för att titta på landskapet som började bli så vackert

Hamnade på en mycket fin camping att rekommendera - Docksta camping

Skönt att bara titta ut och känna att semestern har börjat.....Skål på er!

Dag 3 söndag
Vi vaknade efter en utvilad natt. Det var alldelses tyst. Städade bilen och åt en stabil frukost. Hade fruktansvärt ont i huvudet. Kanske fått drag från AC i bilen. Vad vet jag! Från Docksta camping gick färden till Örnsköldsvik - Umeå - Lövånger, där stannade vi och tittade på en 1700-tals kyrkstad. Mycket intressant.

Ett stopp till för att pausa lite.........................................

Inne i Umeå för att äta en glass och röra på benen

En promenad in till en gammal kyrkstad från 1700-talet

Det kändes som att gå tillbaka i tiden när man gick där......

Gamla fina gatunamn präglade hela staden......................

Men vi måste vidare...Piteå.....

Kusten var mycket vacker att åka längs ...hamnade slutligen i Luleå kommun.....

Bitvis var sträckan rätt så tråkig när man åkte en bit in i landet där havet inte syntes. Kan förstå tyskarna bättre när de säger att Sverige bara består av skog, skog .....

Vi hamnade till slut i Nikkala där vi tog in på en trevlig camping med trevliga gäster....en gästhamn 1,1 mil söder om Haparanda. Det var riktigt trevligt och senare på kvällen kom vice hamnkapten och guidade oss genom en resa från Haparanda - Lofoten ner genom Silvervägen. Han var en f.d busschaufför och kunde sin karta och historia mycket väl ...det tackar vi för. Kanske tar vi den vägen...Vi får se... Här var i vilket fall som helst mycket varmt.

Tyckte jag satt stundtals i bilen hela tiden och fotade skyltar....ha ha ha.....

Gästhamnen i Nikkala låg vackert till och frestade till ett dopp....

Fick en fin plats och gott om utrymme ..............

Dag 4 måndag
Solen sken och här var så tyst. Vattnet glimmade och båtarna låg orörda vid sina platser. Nyduschade och fräscha intog vi vårt kaffe. Campingvärdarna var guld värda. Eva och Rune hette de och tillbringade större delen av sin sommartid på campingen. De kom från Övertorneå.

Hit kommer jag gärna en gång till ..............................

Vi reste in till Haparanda, en rätt tråkig stad och sedan in till Alko i Finland och köpte bränsle.

Haparanda besöktes och utforskades av oss............

En kort tur in i Finland för .....................

Det blev en rätt så tråkig promenad för här fanns inget att titta på, tillbaka till bilen och vi åkte ut ur Finland igen. Åkte längs Torneälven. Första målet blev Kukkolaforsen.

Framme vid Kukkolaforsen stannade vi och blickade ut över forsen och såg Finland på andra siden..

Det var rätt mäktigt att titta ut över forsen.......här fanns också ett fiskemuseum och restaurang...

Dags att sätta sig i bilen igen och dra vidare. Vi åkte då till Luppio Niemis och en stenig brant väg upp till Tomteberget där vi tog en våffla med kaffe...Men var fanns alla tomtar?

Jag ljuger inte när jag säger att detta var vägen upp till kaffestugen....rätt så bergig.....

Fikat färdigt och nu skulle vi ner samma väg som vi kom...hi och hå!!!!!!

Färden gick vidare genom Övertorneå och sedan genom en massa skog. Det var skog hur länge som helst. Plötsligt uppenbarade sig renar på vägen. Flera tillfällen så var vi tvungna att köra mycket försiktigt för det kunde ju komma fler renar...eller björnar.

Bäst att vara försiktig....                                               åkte vidare genom Polcirkeln....

Flaggor i topp.....                                                 Måste ur bilen för att bli fotad.....

Nådde slutligen Icehotellet i Jukkasjärvi. Eller snarare platsen där Hotellt brukar finns vintertid. Vi stod över natten på hotellets parkering. Nu hade vi kört 197 mil totalt sedan vi började vår resa från Kungsbacka. Det fortsatte vara mycket varmt och min hals gjorde förfarande förskräckligt ont och jag hade börjat få en förfärlig hosta som inte ville ge sig....Men skam den som ger sig....det var semester nu...

Dag 5 tisdag
Det har regnat inatt och är mycket svalare ute. Halsen värkte och det kändes att den fanns. Skit också!

Från parkeringen utanför Ishotellet                            Så här ser det ut vintertid.....

Besöker en fin kyka med same anknytning i JUKKASJÄRVI.......................

Därefter åker vi vidare mot Kiruna där vi hittar en central camping som gör att vi kan gå in till centrum utan att ta bilen.Det blåste snålkallt men vad gjorde det. Första målet blev till Kirunas kyrka. Den var mäktig. Gick runt den några varv och den var annorlunda vill jag påstå.

En promenad in till centrum var skönt för kropp och själ..............................

Kyrkan var mycket vacker och en upplevelse att se....En illröd färg som sticker uppnosigt upp mot den blå himlen....

Även vacker inifrån sett............................................
Efter utforskningen av kyrkan längtade magen efter mat.
En restaurang var målet. Trevlig personal och ett trevligt bemötande gjorde att vi stannade längre än vad vi hade bestämt oss för.

Efter maten gick vi ner till järnvägen. Det gillade min sambo!!!! Många tåg passerade och vi satt en stund på en perrong och bara tittade ut mot järnvägen....

Bla fem RC-lok i nummerordning - ovanligt.

Kirunas malmgruva skymtas i bakgrunden......................................

Satt en stund utanför perrongen och blickade ut..fortsatte sedan hemåt campingen ......

Förbi kyrkan igen och över en vacker äng för att slutligen komma tillbaka till bilen......

Hem och vilade en stund och sedan fick jag en sådan lust att återse centrum och dess vackra kyrka att jag åter gick in till centrum. Naturligtvis gick jag lite fel...men det var helt ok...har inget orienteringsminne tyvärr.

Dag 6 onsdag
Vaknade lite senare än vanligt. Vi tackade för oss och lämnade campingen. Åker gärna tillbaka och skulle vilja uppleva Kiruna vintertid. Vi åkte på en mycket vacker väg. Förbi Torneträsk där vi stannade och åt brunch kl.12. Färden gick sedan längst Torneträsk och järnvägen på andra sidan. Det var en upplevelse. Fjälltopparna med snön kvar här och där, gav mig en känsla av att Sverige var mäktigt. Vi kom slutligen fram till Abisko och Lapporten.

Stannade vid en gammal station för att komma till Torneträsk..så vackert.....................

Igenom Abisko och väl framme vid Lapporten..................

Var inne i affären och handlade...frågade efter Lapporten.... utanför sa de...hahahahaha!!! Utanför stod två herrar och sålde rökt sik. Den ene hade fiskat den en inköptes á 50 kr. Ett trevligt samtal inleddes...allt om Lapporten bl.a.Lapporten såg vi i bakgrunden.

Lapporten ............................................................Abisko Östra....................

Stannade för att titta på en gammal järnväg vid Östra Abisko......

Lapporten ur en annan synvinkel.....                           Kungsleden börjar eller slutar här....

Jaha ...vilken skall vi ta här då....bäst att gå in på Abiskos turiststation.......

Kul att se var Kungsleden började eller slutade.... tyvärr hade min hals börjat strula ..så jag fick vackert vänta....suck!

Vi blev frestade att åtminstone gå en liten bit på Kungsleden..............................

Åker mot Björkliden för att se en fantastisk vy över landskapet.....

Det var både vackert och enormt att vi har så fint här i Sverige.....

Vi kom så slutligen fram till Riksgränsen med det var i mitt tycke inte något speciellt. Väl över på Norska sidan uppenbarade sig ett otroligt lanskap. Underbart vackra vyer där små stugor ligger på bergen invid sjöar och fjället runt med snöplättar inbakade på marken. Vi åkte vidare mot Narvik och stannade där över natten. Åt min sik som var väldigt god. Tog sedan en stadspromenad på över 3 timmar. Det kändes i benen....

Bara 7 km kvar till Riksgränsen.... men först stannade vi i Vassijauri   Ett krigsminne....

En svensk offrade sitt liv....                                    Här kommer ett tåg plötsligt......

Ett tåg med järnmalm passerar och det tog aldrig slut...........................

Det var det längsta lok med vagnar jag någonsin sett.....nu uppenbarade sig vackra landskap med
bergstoppar....

Framme vid Riksgränsen och här stannade vi för att sträcka på benen...................

Vi åker vidare och snart kommer vi in i Norge och här förändrades miljön totalt konstigt nog....

Det blev så vackert med bergen som pryddes med fina hus inbakade......

Här och där såg man snön ligga kvar....             Stannade till vid en affär...fanns alltid något att köpa

Ett stort troll som blängde på oss...vägen var vacker och vi gjorde en hel del stopp..

Snart framme vid Narvik men stannade på flera ställen för att titta på krigsminnen bl.a

Framme i Narvik och där tog vi en lång promenad i stan...

Staden var trevlig att gå i och alltid dök det upp något kul att fota.......

En promenad ner till hamnen ............................................

Sedan tillbaka och åter till centrum...där skyltar visar olika vägar till orter i Europa.......antal i km..
vad skall vi välja ?..

Åter till järnvägen och just då passerade ett tåg....vilken tur för master......

Dag 6 torsdag
Kl 24. 00 vaknade vi av att ett busgäng körde runt runt runt oss hela tiden . Blev rätt så orolig. Vi hade ställt oss på en ställplats mitt inne i Narvik , närmare bestämt vid en simhall. Här gick det inte att ligga tänkte vi och bröt upp. Körde en bit untaför Narvik och hittade en fin rastplat där andra husbilar/vagnar stod. Parkerade där över resten av natten. Det var alldeles tyst. Vaknade lite senare på morgonen och nu hade jag förfärligt ont i halsen och säkert feber dessutom. Hostan återkom konstant och nu började jag tycka synd om mig själv. Pust! Det värkte i hela kroppen så det kändes inte ok.

En underbar fridfull rastplats slumrade vi in så småningom....

Vi körde mot Fauske och där fortsatte vi E6 neråt. Innan Fauske kom vi till Skarberget och tog färjan över till Bognes. En vacker båtresa på ett stilla vatten Sedan fortsatte resan genom slingrande vägar upp och ner längst vattnet. helt otroligt vackert. Några stopp här och där för att röra på oss.Vi närmade oss slutligen Löndsdalen och upp på kalfjället. Kom fram till Polcirkeln och stannade där. Vilket fin plats! Detta kan norrmännen! Det var en känsla att befinna sig där. Köpte mig en hatt till ..... Presenter hem... Sedan åkte vi neråt och hamnade till slut i Mo i Rana där vi stod för natten på en P-plats utanför en turistinformation.

Vilken vacker väg vi åkte ....

Vi tog en färja över till Bognes................

Däcket var fyllt av bilar....                            kör vidare.......................

Kommer så småningom upp på kalfjället och når Polcirkeln till slut......................

Framme vid Polcirkeln                                                   En likadan bil som vår....

Naturligtvis måste jag gå in....                                   Ytterligare ett krigsminne.....

Sedan lämnar vi platsen för att styra kosan mot Mo i Rana..........................

En liten promenad genom staden........................

En försmak av Mo i Rana ....................

Det var skönt att krypa till kojs den natten.....