Husbilsresan till Schweiz 2005.07.29

Här fortsätter min resa till Schweiz.......

Del 2

Dag 9 söndag
Natten som var på Saas Fee var rätt så lugn. Dock blev vi väckta av ett par killar som skulle upp till toppen med sina skidor och de förde lite väsen ....rätt colt att åka skidor sommartid och stekhett ute. Vi beslöt att åka iväg så tidigt som möjligt till nästa mål. Vägarna var slingriga och branta. Åkte igenom Grimselpasset där topparna var snötäckta. Passet var ett populärt tillhåll tydligen för MC och cyklister. Har aldrig sett så mycket MC på en gång.

För ca 30 år sedan var jag här med min skolklass och åkte skidor..häftigt att återse. Ritzingen heter platsen.

Stannade till och såg tåget som gick fullastade med bilar som var på väg in i en lång tunnel.....

På väg upp till Grimselpasset, en mycket vacker slingrig väg som aldrig tog slut tyckte vi......

Äntligen uppe och här var enormt vackert med utsikt som bara inte går att beskriva, jag var mållös....

Snön har alltid fascinerat mig sommartid....

Det var verkligen värt att åka upp till detta pass....nu bar det av nerför....

Efter en stunds pausande med fotande och tittande började vi vår bilfärd neråt passet som var nästan lika brant nerför. Väl nere men inte ända ner stannade vi på en camping som hette Camping Grund i Innertkirchen. Ett mycket trevligt ställe. Vi tog cyklarna och cyklade in till centrum, kom till en järnvägsstation där vi ställde våra cyklar. Hoppade på en rälsbuss upp några stationer. Därefter började vi gå tillbaka ner till cyklarna. Vägen var mycket brant och kanske lite väl jobbig tyckte min sambo. Hälften av vägen ner gick rätt så bra. Väl nere köpte vi vatten och glass, belöning! Hämtade cyklarna och tillbaka till campingen. Hade en trevlig kväll och kroppen fick vila efter dagens strapatser.

En kul och svettig cykel och promenad väg med rälsbuss i paketet........

Vattnet var jättegrönt och vägen...     det syns inte men den VAR brant kan jag lova

Skönt att vara tillbaka igen och dricka vatten.....

Dag 10 måndag
Vaknade efter en tyst lugn natt vid 7.42. Kände oss utvilade och fräscha. Kokade kaffe och varm choklad, två ägg var och lite hårt bröd. Kylskåpet började bli ganska så tomt. Dags att fylla på.
Vi ville vidare och till vårt älskade Interlaken. Där skulle vi stanna ett tag hade vi bestämt oss för. Vi och husbilen behövde vila från de branta slingriga vägarna ett tag. Väl framme upptäckte vi att campingen hade blivit "renoverad" sedan sist vi var där. Ny reception och lite nytt här och var. Vi bokade in. Ut med markisen.

Äntligen tillbaka till Interlaken....                                       En bra plats och ut med markisen..

Sedan gick vi in till centrum. Hettan var "OLIDLIG". Vi gick i skuggan utmed affärerna. Det var lunchstängt mellan 12-13.30. Plötsligt exploderade allt. Åskan/blixtrarna avlöste varandra. Regnet öste ner. Lite otäckt i mitt tycke. Är ju åskrädd. Dessutom tänkte vi ....hur går det med markisen ...finns den kvar...i centrum flög allt löst omkring och det såg ut som en orkan som hade dragit fram. Vi var tvungna att avvakta innan vi kunde gå därifrån. Passade på att gå in i affärerna istället och där hittade min sambo ett par fina vandrarbyxor och jag ett par nya toppar. Väl tillbaka till bilen såg vi att markisen stod kvar.,phu!. Jag gick åter in till centrum och handlade maten och fyllde på kylskåpet. Sedan satte vi oss utanför och tittade på sjön som glimmade så vackert och njöt. Lite senare på kvällen började det att regna igen och åska och blixtra... lite läskigt! Skall vi upp i bergen i morgon tro..det får vädret avgöra.....

Vilket åskväder.... blev aningen rädd......

Till slut klarnade det upp och vi tittade på stan...den ena flotta byggnaden efter den andra.....

Regnet det bara öser ner och jag blir så blöt om ......nähä det här duger inte...SKÅL!

Snart slutar det väl att regna hoppas vi.....

Dag 11 tisdag
Natten hade visat sin tråkiga sida. Det hade regnat och åskat mest hela natten. Mullrat och dånat och blåsten hade piskat runt vår bil så det ibland kändes lite olustigt. Vi var rätt trötta när vi vaknade men ett hopp fanns där inne i oss att vädret kanske ändrade sig under dagen. Fanns det någon chans att komma upp i bergen tro? Vi bestämde oss för en vandring längst kanalen och ut till sjön. Det var den längsta vandring vi gjort på länge. Lite fel vägar var ett plus, ha ha ha!!!

Ett illgrönt kallt vatten som speglade sig och var så fridsamt att se på gjorde vägen så skön att gå på

Solen sken och vi gick in till centrum för att titta på folk och byggnader...

Vi gick länge längs kanalen och njöt....och kom slutligen ut på mer öppna vyer där sjön vidgade sig....

Jaha...det var det här med skyltar..vilken skall vi ta....   titta här kommer båten som tar en till olika stationer

Viker av in mot land och kommer till mer grönska....            En stor golfbana uppenbarar sig....

Går åter längst kanalen...

Trädkramare   ........ kommer till en allé med jätteträd...

Vi gick från Interlaken och skulle till Därligen men vägen tog slut. Fick vända och gå på andra sidan och siktade in oss på Merligen. Ta båten därifrån ...trodde vi! Vi gick och kom fram till Beatushöhlen och såg att det var bara 1½ timmes vandring hem bestämde vi oss för att gå hem istället. Färden var lång med TUNG ryggsäck och trötta ben. Ett stopp på en restaurang, åt en chiabatta smörgås med olika fyllningar. Jättegod och en dyr flaska vatten som kostade 50 kr. Vandringen tog med alla stopp 6 tim och 18 min och blev 22.12 km lång. Det kändes gott i benen efteråt! Heja oss!

Det var en fantastisk vacker väg att gå på med många intryck att lagra.....

Vägen gick uppför och in i tunnlar och ut ur dem för att åter gå in i en ny tunnel......

En omväxlande vandring med olika stigar...leder och annat smått och trevligt att se på....

Så var det..det här med skyltar..vilket skall vi välja..här finns ju så mycket att se på..ändring ändring....

Kom till smala, krokiga, och steniga leder fram till bebyggelse närmare sjön och där hade de sina båtar som låg parkerade invid huset som ett garage istället för bilen.....

Åt en god chiabattasmörgås med dyrt vatten till                 Nu var vi nere i stan igen........

Kan man inte annat än att förälska sig i den här miljön säg?

Så var vi snart framme, snart tillbaka till campingen.

Dag 12 onsdag
Vaknade tidigt. Vad skulle vi göra idag? Upp i bergen var ett måste. Vi tog tåget till Grindelwald,jättefint och såg vackra vyer..kunde inte få nog av dem. Där bestämde vi oss för att köpa det Schweiziska passet som tog oss runt överallt med linbana och tåg. Extra var Jungfraujoch och Schilthorn. Dagen blev annorlunda än vad vi hade tänkt oss.

På tåget fanns det kartor där vi kunde följa dess väg...             Kom ut på vackra landskap och uppför gick det

Tåget var långt och det var mäktigt att åka uppför hela tiden för att slutligen hamna i Grindelwald.....

Framme och nu var det dags att börja vår vandring.....fram med stavarna.....kom igen nu.....

Första linbanan var upp till First - häftigt! Vilka vyer - enormt! Sedan en linbana ner till Grindelwald och där började vi traska ca 30 minuter till Grund och där tog vi en linbana upp till Männlichen. Helt enormt. Vilka vyer. Stannade på en uteservering och drack iste.

Kom igen nu Anna ...nu tar vi linbanan.....                         häftigt och högt...lite pirr i benen....

Vi åker linbanor som vi aldrig gjort förr...................

Oj, vad jag gick...hä hä hä ....inte mycket till vandring idag men desto mer att se ovandär ........

Det var kul att åka linbanor och mycket fotande blev det....

Lite dimma bjöds det på...men vad gör det när jag njuter som bäst!

Snart framme vid First!

Här åt jag en jättegod fetaost sallad.....                             samt beskådade en vacker utsikt...

och en blommande äng för att ytterligare ta en linbana tillbaka till Grindelwald......

Min lilla ryggsäck med stavar....             kommer att drömma om linbanor........

Kommer fram för att gå till en annan linbana som tar oss upp till Männlichen.....

Här var bara så vackert med snötopparna i horisonten.... måste ses i natura.......

Mycket pirr i benvecken fick jag när jag stod nära kanten ...tittar ner på Wengen för dit skall vi......

Wengen nästa........................................påstigning...

Wengen var en väldigt fin by med massor av intryck. Här hade Ingemar Stenmark åkt flera gånger så svenskarna var mycket omtyckta här.

Linbanan var mycket brant ....nästan rakt ner...fick hjärtsnörp ibland och ville blunda...men fota istället.....

Fotfäste...skönt ...men det varar inte länge för nu skall vi vidare....

Vi gick in i byn och tittade i skyltfönster och på alla fina hus som pryddes med blomster överallt. Hit kommer vi gärna fler gånger... men nu ville "master" att vi skulle ta ett tåg upp till Kleine Scheidegger. Väl däruppe åt vi gott och njöt av tillvaron. Pratade om resan vi ev. skulle göra till Jungfraujoch. Skulle vi dit...kanske. I vilket fall som helst hade vi väldigt trevligt med bra service och god mat. Sedan åter tåget ner till Grindelwald. tog en paus i väntan på tåget till Interlaken. Peter min son ringde! Längtade efter sin lilla mor! Det värmde! Hörde lilla Emelie i bakgrunden, suck då kom farmorskänslorna i svallning.

Tåget till Kleine Scheidegger                                           Kul att åka tåg med faktiskt....

Det var en vacker tågresa med alperna i bakgrunden .....................

Kolla spåren....................snart framme... i Kleine Scheidegg..

Avstigning och samla intryck igen....

Här var ett väldigt populärt turist mål... var vi än gick kryllade det av folk...

Frisk luft och vackra hus prydde naturen och getterna var gästvänliga mot alla.......

Beställde in en flaska gott rött vin och skålade in vår härliga semester som idag gick åt till linbanor och tåg

Min sambos mat                                   och                             min mat!

Satt och drömde om tåget till Jungfrauoch... vägen dit är på den här banan.......

Helt oberörda går getterna över spåren så tågen får allt vänta tills de gått över...

Nu åkte vi ner igen till Grindelwald för att byta tåget till ett annat.....

Sedan åkte vi hem till campingen igen och pustade ut. Mycket till vandring blev det inte men mycket intryck och mycket "åk" med tåg och linbanor. Det var en enorm upplevelse och vi hade roligt hela tiden.

Dag 13 torsdag
Vädret var si och så men vi beslutade efter en god frukost att vi skulle åka upp till Schilthorn där James Bonds filmen spelades in. Vägen upp gick först med tåget till Lauterbrunnen. där tog vi en jättebrant bergbana (tåg) till Murren.

Det var nog den brantaste bergbana jag någonsin åkt...vågade knappt titta bakåt...

Väl framme gick vi med raska steg mot nästa påstigning som var linbanan upp till Schilthorn...

Då är det bara att vänta på att få stiga på ....................rätt spännande att få se detta...

Äntligen dags att få gå på och väl inne i linbanan tittade jag ner på skuggan......

Vi åkte in i dimman och värre blev det....vi såg ingenting.... men det skulle bli bättre.....

Här var första stoppet för att gå in i nästa linbana..det var fruktansvärt brant och klippigt...spännande....

Brantare och brantare gick den uppför för att till slut se Schilthorn skymta där framme...

Framme strax och det var nog en av de mest spännande jag varit med om i linbaneåkning....

Nu hade jag en dröm om att kanske skulle jag gå ner från Schilthorn ..såg att det gjorde en del...så varför inte

Hej där hemma i Sverige kan du se oss                       Webbkameran sitter där någonstans på huset

Här spelades olika scener in från James Bondfilmen....
Min sambo ringde sin son och han gick in på Webben och där kunde han se oss! Häftigt! Ringde mina barn och berättade att nu satt mor långt upp i alperna på en topp och skålar in händelsen. Det var riktigt kul kan jag säga. Skrev vykort och vi beställde in ett gott vin och tittade oss runt omkring. Restaurangen snurrade runt så att vi kunde se åt alla håll. Mycket moln tyvärr men det gick att se ganska mycket ändå. Här gick vi runt i flera timmar både ute och inne.
                            Beställde in ett gott lyxigt rosévin som smakade förträffligt!

Ville går ner en liten bit i alla fall och det gjorde jag ....det var lite pirrigt att gå där för det var brant på bägge sidor och inga räcken längst ut....

Jag vågade gå ut längre och längre men sedan sa det stopp..he he he..fota mig själv....

Vilken upplevelse att få komma dit upp. Fast nästa gång jag kommer hit skall jag gå upp och gå ner, har jag bestämt... det fanns leder... Sedan gick färden samma väg ner konstigt nog...om man inte gå vill säga Stannade i Murren och drack lite vätska. och sedan var det raka spåret hem. Satt ute och njöt av en härlig kväll. Nya grannar både fram och bak.

Solen hade börjat sticka upp så nu fick vi en härlig utsikt att njuta över.....

En väldigt trevlig servering med lite gott att dricka gjorde dagen fullkomlig!

Nu skulle vi ta den branta vägen ner igen...ruskigt brant kan jag tala om.......

Snart vill jag vara nere .....tur att man kunde titta ut på sidorna och se på allt det vackra.....

Här slutar del 2 och vill du läsa vidare om vår semesterresa så klicka på länken för del 3.....den kommer att handla om bl.a resan till Jungfraujoch ....