Husbilsresan till Schweiz 2005.07.9-29

Så var det dags igen! Resan går via Uppsala och ner..

Dvs, en riktig omväg, men vad gör man inte för släkten.....

Skriver min resa i dagboksform....   Del 1

Dag 1 lördag
Vi åkte tidigt på morgonen, rättare sagt kl. 03.15. Resan gick bra. Första färden gick till Uppsala. Först till ett Tågmuseum i Alunda (Uppsala). Där köpte vi lite tågmänniskor och ekologiska grönsaker. Det var ett trevligt ställe mitt ute på landet. Åkte vidare till min bror som bor i Waxholm/Rindö, en kort visit.. vidare till Björklinge och stannade till på en camping intill en sjö. Härligt!

En relativt lugn camping där vi tog oss ett dopp senare på kvällen.

Dukade fram middagen. Min mat var förstås nyttig...det kan man inte säga om min sambos...Vi drack lite rosé vin och åt jordgubbar till. Mums! Semestern hade börjat. Min sambo grejar lite med bilen och dess teknik och vi döpte senare om bilen till Arkiv X - Blåöga. Efter maten var det dags för att dopp i sjön. Det var så skönt, kändes friskt och rent. Sov gott den natten.

Min mat                                                     Skål och semesterdags!
Dagens åksträcka: 64.2 mil

Dag 2 söndag
Vaknade tidigt och tog ett morgondopp, kallt och friskt. Vid 8-tiden bröt vi upp från campingen och åkte vidare. Hälsade på min sambos far som bodde i Björklinge o stannade till där några timmar. Hälsade sedan på min bror igen och drack kaffe med smörgås.

En liten prick därute är jag som badar......                   Det var skönt, nu kan vi åka vidare

Färjan från Rindö                                                            Tanka bilen och fika

Framme i Helsingborg vid 22.30. Tog färjan över och körde förbi Köpenhamn. Övernattade i Karlslunde och bäddade dinetten. Sov som en stock.
Dagens åksträcka: 80 mil

Dag 3 måndag
Nu på väg till Hannover. En varm svettig bilfärd på Tysklands motorvägar. Stoppen var varierande. Lastbilarna många och stora. Stannade och åt middag (sallad, råkost), magen bullrade och hade lite ont i den...men men..

Över broar och tråkiga motorvägar....

Fortsätter vägen ner till Syd-Tyskland och hamnar slutligen på ett väldigt fint ställe som hette Wildemanns camping och var ett riktigt hälsospa. Här serverades ingen alkohol, inte ens en öl till sambon...stackarn.Vi badade i en stor 50 m kall pool och duschade sedan i en kall dusch. Häsosamt. Tog sedan en hälsogrogg och bara satt och njöt därefter.

Helt underbart att bara sitta och njuta!
Dagens åksträcka: 66  mil

Dag 4 tisdag
Idag var det en månad sedan jag blev vegetarian. Det går bra! Kl 8.00 begav vi oss ifrån byn mot Lautenthal. Inträde 16 euro- allt var  sig likt sedan sist vi var där. Var inte längre imponerad. Åkte sedan "lite fel" när färden gick mot Wiehe. Massor av kullerstensvägar - typiskt Öst-Tysklands gamla del.  Hittade till slut målet och gick in på Movi-world - inträde 17 euro. Största hitintills.

Här vaktade häxor husen i Lautenthal....

Tåglandskap i miniatyr...fanstastiskt att se hur noga allt gjordes....

Öst-Tysklands gamla del..förfärligt att köra på med husbil...inget att rekommendera

Riktigt lok ......                                                    Märklinlok......

Mäktigt stort och flera avdelningar att se...både stora och små modeller och olika världsdelar.....

Efter denna pampiga och mäktiga utställning i Wiehe åkte vi vidare mot Munchen. Körde fel..kom rätt in på torget i Munchen. Mot Garmisch Parten Kirchen och var framme ca 22.00. Stannade där på en parkplats.
Dagen åksträcka: 66 mil

Dag 5 onsdag
Sovit gott på en restaurangparkering. Kaffe kl. 7.00 soligt och vackert väder. Några mil söder om Munchen. Vi åkte vidare och kom till Oberammergau. Platsen låg upp i bergen och var en helt ljuvlig stad späckad med presentaffärer, restauranger .... och där köpte jag min lilla röda ryggsäck. Vi skickade kort och sedan bar färden ner mot Garmisch Parten Kirchen. Vi åkte till Olympia hallen för att bl.a se backhoppningsplatsen som var i Os, kul att se.

En mycket vacker och blommande stad Oberammergau

Praktfullt och vackert                                              Olympiastadium i Garmisch Parten Kirchen

Fortsatte sedan vidare på slingervägar till Sonthofen in  genom Österrike en bit och sedanut igen till Syd-Tyskland. Sonthofens märklinaffär hade stängt och staden kändes ogästvänlig. Hamnade slutligen på en camping i Oberstdorf där SKI-VM hade ägt rum. Här var väldigt trevligt. Åt en härlig salladstallrik och drack lite vin till. Vi cyklade in till stan/byn och satte oss på en fin restaurang. Kyrkklockorna skog varje kvart och vi tog där en jägerthe som inte var så vanligt den här tiden på året. Fast gott var det. Väl hemma på camingen igen gick vi till restaurangen . Åt glass och hade trevligt. Träffade trevliga "grannar" från platsen där vi stod och vi pratade på som om vi hade känt varandra länge.

Matstället på campingen                                                Matstället i centrum framför kyrkan

Dag 6 torsdag
Vaknat till en strålande himmel! Duschat och rengjort hela mig. Härligt! Ätit en god frukost, diskat. Ändrade planer. Vi reser till Saas Almagell!..(hoppas jag). Levt på smörgåsar - ost - smör - grönt...Min sambo kör och kör..heja honom.Vi åker tillbaka till Sonthofen för att kanske få turen att komma in i affären där en utställning på tåglandskap finns. Turen var på vår sida...den var öppen. Vidare mot Bodensjön och köpte pass för Schweiziska motorvägar. Passerade Zurich, Bern och Montreaux. Till slut kom vi fram till Visp i Schweiz, en bit ifrån Saas Almagell. Visp ligger inte långt ifrån Saas Almagell. Staden ligger i en dal med alperna slingrande runt om oss. Hittade en fin camping. Korkade upp en fantastisk god Champagne och skålade in kommande vandringar. Kvällen var stjärnklar och ljummen så vi blev sittande fram till tolv-slaget.

Äntligen inne på utställningen i Sonthofen                      T.o.m fika avdelningen såg ut som tåg kupe´

Ser Bodensjön och tågen passerar förbi oss

Mycket trafik vid nerfarten till Montreaux

Utsikten över Montreaux                                              Äntligen framme i Visp

Dag 7 fredag
Uppe med tuppen. En dusch och förväntningarna bara kom som en klar blixt från himlen.
På morgonen gick vi in till Visp och åt frukost på MC Donald´s....den gick ner...och sedan gick vi i stan och försökte hitta en led men gick bara på tråkiga asfalterade vägar och det var stekhett...inget vidare. Därför beslöt vi oss att fortsätta färden mot Saas Almagell och en camping där. Åkte in i byn och såg hotellet där jag var veckan innan på hälsoresan. Det pirrade lite i benvecken när Hotel Alpenhof uppenbarade sig.

Typiska tunnlar på väg upp till Saas Almagell

Vi åkte förbi Saas Almagell och vidare upp till Mattmarksdammen. Ville visa sambon den vackra platsen och kanske få se toppen på Monte More passet. Upp fick vi göra en annan dag..här gällde det att smörja....Tog en iste och fram med stavarna. Dags att gå. Solen sken och det blev en lång solig promenad. Härligt trötta efter denna upplevelse kom vi slutligen fram till vår husbil. Vi åkte sedan ner och letade upp en campingplats i byn men fann ingen passande. Såg Saas Fee skylten och bestämde oss för att ta reda på om det fanns någon plats där att bo på. Vägen dit var mycket smal och slingrig. Att köra in till byn kunde man inte för den var bilfri, bara elbilar fick köra där. Men det fanns en s.k campingplats utanför själva infarten. Där tog vi in tack och lov. Den fick duga.

Framme i Saas Almagell igen..kärt minne...men vi far vidare mot Mattmarksdammen....

Vägen upp var brant och slingrig att köra därför var det gott med ett glas iste vid restaurangen...

Dags att gå iväg och det var ca 1 mil runt hela Mattmarksdammen så det fick räcka för idag tyckte sambon

Utsikten var enorm                                    Kossorna fanns kvar och var rätt så stora...

Sevärt att läsa om dammen                                           Snart halvvägs....

Dammen från Monte More sidan                               Nu har vi snart gått runt hela dammen.....

En promenad in till Saas Fee                                 Helt underbart att återse Saas Fee så snart...

Dag 8 lördag
Efter en regnig natt och mycket trötta vaknade vi med lite ont i kroppen. Det var väl gårdagens motion kan jag tro... bättring! Vi gick genom stan och flanerade. Visade några fina ställen och sedan gick vi från Saas Fee till Almagell bergsidan sett och det var rätt kul att gå från detta håll. Stan hade blommat upp med turister och jag visade lite "nostalgi". Vi satte oss vid ett utefik och drack kaffe. Sedan hem och det blev totalt tre timmar.

Saas Fee

Här går vägen till Saas Almagell

Där nere ligger Hotel Alpenhof                                           Här är så vackert......

Framme vid hotellet nu vänder vi hemåt igen.....

Väl tillbaka lämnade jag min sambo och tog på mig kängorna och fram med stavarna. Ville se murmeldjuren och därför gick jag upp till Spielboden. Det var en upplevelse. När jag äntligen såg restaurangen såg jag också mina efterlängtade murmeldjur. Det var min belöning, härligt! Resan ner halvsprang jag på mina lätt darriga ben. Totalt tog min vandring ca 3 tim. Lagade till en sallad och duschade utanför bilen. Var en aning svettig!

Mot Spielboden ....uppför och brant hela tiden och det var rätt så varmt....

Nu var jag rätt högt uppe och började se skylten där murmeldjuren kanske kunde bo.....vad vet jag..

Oj, vad var det...fick syn på murmeldjuret... måste zoma in ...dålig kamera...men jag såg dem..

Här kom de fram men försvann snabbt ner igen....fortsatt uppåt.....snart framme...varmt.....

Aha! Där kom det fram en till...vilken tur jag har...              Hälsade på några långöriga får med

Äntligen uppe....                                             En japan tog kort på mig...he he he

Nu är det "bara" nerför igen...                                             Tillbaka till byn.....

Åter till bilen och nu var jag rätt mör i benen efter dagens vandringar.

Här slutar min första del av den här resan. Vill du veta mer, gå in på del två och följ med mig på min resa till Interlaken och allt som händer där.