Återkomsten med Hälsoresan till Schweiz

2007.06.17-30.6

Även den här resan tänker jag skriva i dagboksform ...........

Dag 1. Lördag
Åh!, vad jag har längtat efter denna återförening med hälsogänget! In med packningen i bilen och vi hämtade upp Karin, en kollega från skolan som skulle följa med.

Jag och Karin                                              Ett kärt återseende med gamla bekanta....

Vi åkte in med husbilen till Göteborgscentralen där bussen väntade på oss. Efter all inpackning i bussen åkte vi iväg. Väldigt kul att se några kända ansikten. Det blev rätt trångt i bussen.

Bussen blev fullspäckad med resenärer och packning

Första stoppet blev till Glommen där en av våra reseledare Tommy bodde. Där hjälptes alla åt med att plocka in all mat som skulle med på bussen.

Sedan åkte vi till Helsingborg där första färjan tog oss över till Danmark. Denna gång hade vi en trevlig guide som berättade lite om de ställen vi kom till. Resan fortsatte genom Danmark och slutligen Rödby till Puttgarden. Äntligen i Tyskland. En del stopp för att chaufförerna Per och Björn skulle turas om i körningarna. Vädret var växlande. Fruktansvärt varmt i bussen tyvärr, men det fick gå. Natten var lång - trångt och mycket spring i benen. Men vi var på väg!!!!!

Dag 2. Söndag

Idag är det min fars födelsedag, 18 juni och jag ringde hem och sjöng för min lille far: ja må du leva ......
Morgonen avlöpte och det gick ganska ok. Dålig ventilation i bussen så det kändes rätt tungt periodvis. Vi stannade på några stopp...skifte med chaufförer och tandborsten åkte fram. Solen lurpassade i bakgrunden . Det var rätt varmt och fel kläder på mig.... men otroligt vacker väg ner genom syd-Tyskland.

Genevésjön                                                        Skönt att få sträcka på benen

Väl framme pirrade det till i maggropen, äntligen! Vi fick ett jätte fint rum på tredje våningen. Lyx mot förra gången vill jag påstå. Karin och jag skålade in med en Jäger och tog sedan en promenad genom stan.

Lika vackert som förut med kyrkan i bakgrunden

Vårt fina rum                                                            En glad Karin!

Saas Almagell                                               Kyrkan som slog var tredje kvart dygnet runt

En vacker by med gamla anor                                                       Mäktig skog

Flygresenärerna kom med Sven i spetsen. Kul att få träffas igen. En till bekant dök upp så här kommer att bli trevligt vill jag lova. Köpte en "tvätt-tvål "och mina bröd.

Dag 3. Måndag
En morgon promenad med Sven innan vi skulle vandra dagens etapp! Kom hem lagom till Qigongen som Lotta vår massör hade varje morgon kl. 7.30....helt perfekt att börja dagen med. Frukosten bestod av hirsgröt och det var mumsigt.

Med Sven till vattenfallet i byn

Sedan gick vi vår vandring till Saas Fee och halvvägs upp till Spielboden där murmeldjuren hade sitt näste. Hade man tur kom de fram och smakade på morötterna som man hade med sig. Solen sken och dagen blev helt underbar. Mycket uppför men Kapellvägen ner från Saas Fee var en trevlig stenig väg med kapell om Jesu födelse till korsfästning.

Dags att gå.....                                         En klarblå himmel förgyllde vår tillvaro...

Vi lämnar hotellet och beger oss iväg till Saas Fee

Här ligger Saas Fee och vi vandrar sakta upp till målet om det går......

Härliga forsar och fantastiska vyer med snön bakom som glimmar......

På e
tt trevligt matställe tog vi en paus innan vi fortsatte vår vandring

Det var så vackert med alla vackra blommor och snötopparna i bakgrunden

Det är som ett vykort                                            Vägen genom Saas Fee och de fina husen

Det fanns gott om kapell och vackra blomsterprydda hus

Kossorna var överallt med sina klingande klockor

Vägen hem var varm och svettig och det kändes skönt med en dusch! Den här dagen gick vi 13.61 km på 6.32 tim. Hade med mig min GPS och det var kul att se hur långt man gick och hur länge man var ute på dagarna. Det smakade gott med middag senare. Kvällen gick åt till squaredance och jag kom ihåg lite från förra gången jag var med. Somnade sött!

Mums..
                                                     Oj, vad vi hade kul!

Dag 4. Tisdag
Vaknade tidigt och tog en morgonpromenad. Solen kanske skulle visa sig. Hem till Qigongen, väldigt skönt och sedan en god gröt som bestod av bovete och goda tillbehör till den...nyponpuré, äpplemos..
Packade matsäcken och gick ner till Lotta vår massör och vägde mig. Hemligt! Det var en ny idé som var kul att följa...
Idag skulle vi till Mattmarksdammen och en del av oss ville upp till MonteMoropasset! Naturligtvis jag.....Vi påbörjade vår vandring. Solen sken men det var lite kallt. Så när vi kom till leden som gick upp till Monte Moropasset tog jag på mig jackan. Vi var 8 personer som deltog. Klättringen var ok. Härlig känsla att återse denna led. Efter en stunds vandring mötte vi en schweizare som avrådde oss att gå upp till passet. För mycket snö och farligt.

Här går vi bredvid Mattmarksdammen som är en konstgjord damm

Imponerande och pampig, väl värd ett besök!

Plötsligt fick vi se ett murmeldjur sticka upp ......

Vilka var det nu som ville försöka följa med upp till passet?      Mattmarksdammen från ovan....

Vägen var både stenig och brant med bäckar som forsade här och där

Efter en stunds traskande kändes det ganska skönt att bara stå och vila fötterna en stund!

Vilken känsla att komma så här långt bara en timmes vandring kvar till toppen......trodde vi.....

Man såg inte toppen, molnen började lägga sig mer och mer och vi fick varningssignaler ......

Det här var inte kul....igen.... jag ville ju upp till toppen! men fick ge mig ännu en gång.....

Schweizaren gav sig inte och satt med oss när vi fikade och funderade på hur vi skulle göra. Men dimman blev allt tätare och det skulle vara farligt att gå dit upp. Stora klippblock som man fick klättra på och risk för att trilla ner i revor var inte en rolig situation att hamna i. Vi bestämde oss för att vända....... Jag var väldigt besviken men men....
Vägen ner var väldigt trevlig och omväxlande. Vacker väg och mycket att titta på.

En man stod och blåste i horn och det var mäktigt                                     Vi traskar på.......

Går bredvid dammen                                                       skyltar visar vägen......

Vägen ner till Saas Almagell är lång men vi hade trevligt tillsammans

Det var både lummigt och stenigt

Mycket att klättra över fast det fanns en hel del fina stigar med....tack och lov!

Äntligen nere och hem till hotellet. Väl hemma igen och efter en dusch tog Karin och jag oss ett glas vitt. Sedan ner till middagen som smakade gott!

Här ler Lotta vackert bredvid sin sambo Per....                    Här har vår reseguide Elisabeth dans med oss...

Kl. 21.30 gick jag ner till Lotta för att få massage. En härlig helkroppsmassage som hette duga. Hon hade säkert "horn" i pannan för det gjorde djävulusiskt ont. Sov gott sedan efter den persen....
Totalt gick vi 17.67 km på 6.44 tim

Dag 5. Onsdag
Vaknade tidigt och tog en härlig promenad. Sedan Qigongen som tog ca 45 minuter varje morgon. Skönt att börja dagen med den här övningen. Lotta ledde det hela och det gör hon med heder. Därefter väntade frukost. Gröt som vanligt - Qinoagröt mm..   Därefter åkte vi buss ner till Saas Grund och en linbana upp till blomstervandringen. Vi började gå men molnen tätnade och åskan mullrade i bakgrunden. Blev rädd. Gick på klippor, stenar och rös som var blöta. Obehagligt.

I väntan på att linbanan tar oss upp till platsen                               En härlig utsikt över byn

Molnen tätnar men vi traskar på....

Men till slut blev jag en riktig fegkruka ville vända och det var fler som gjorde.....

Andra fortsatte. vägen gick tillbaka till linbanestationen och där gick vi in och tog en caffelatte. Sedan gick vi nerför branten, den var helt underbar - vackra blomsterkullar blandat med berg och lärkträd. Det var så vackert att jag blev mållös. Det var rätt branta leder, men behagliga för mig. Vädret blev soligt så småningom.

Kändes gott med sällskap och det var faktiskt lite otäckt.........

Vägen ner var enormt vacker och jag ångrade verkligen inte att jag ändrade mig...en ny upplevelse!

Tänk att få bo är i den här miljön.....lyckans lott!

Kabinliften som tog oss upp                                             Utsikten ner

Väl nere gick vi till en uteservering och drack "gottigotti". Sedan bestämde vi oss för att går hela vägen hem.

Väl hemma, in i duschen och ner till middagen och det smakade gott med en salladstallrik! Det bjöds på en en god morotssoppa som jag åt två portioner av. Sedan satt Karin och jag på rummet och åt lakris och drack vin samt tjatade hela kvällen lång. Helmysigt!
Den här dagen gick jag 14. 25 km....

Dag 6. Torsdag                               Glad Midsommar!
En härlig 45 min. morgonpromenad och sedan Qigong. Vad kan bli bättre! En fantastisk god amarantgröt och goda grapeklyftor...mums! Packade matsäcken och följde med Sven upp till Spielboden med lift och vandrade däruppe en liten stund. Åt en god tomatsoppa! Molnen lurpassade och det kändes oroande.

En glad vandrare                                        kommit upp till först etappen....dimmigt!!!!

Spielbodens restaurang                                                           Utsikt över dalen....

Alpgetterna tittade nyfiket på oss                                            En glaciär som sakta tinade.....

En grönskande äng med berget bakom och alprosorna skymtade man överallt

Vi letade efter murmeldjur men de ville inte visa sig och vi började sakta gå nerför leden. Vägen ner var både slingrig och brant. Otroligt mycket vackra blommor prydde backarna. Förgätmigej var nog den vackraste av dem alla. Vi stannade, strechade, gick. Har fått ont i mitt högerknä. Åt matsäcken på en bänk vid en fors. Fortsatte nerför och kom slutligen till Saas Fee. Vi gick genom byn, köpte vykort och halvägs hem stannade vi på en fin uteservering. Drack ett glas vin och efter en stund kom två medresenärer fram och gjorde oss sällskap. Sedan gick vi vidare. Väl hemma var det full fart på Inger och Tage som tillhörde gruppen. De pyntade och blåste ballonger och klädde flaggstång mm. Helt underbart!
Sedan åt vi middag ...vilken måltid. WOW!

Tage och hans fru Inger

Hela personalen samlad framför det vackert dukade midsommarbordet!

Kvällen var lyckad och maten var utsökt! Jag bara njöt.....

Tommy underhöll oss både ute och inne

Tommy sjöng och spelade för oss och han fick även hjälp av en av deltagarna. Vi dansade runt midsommarstången och det måste ha sett kul ut när vuxna dansade små grodorna. Undrar just vad schweizarna tror...hahahaha!!! Efter dansen var det dags att äta desserten. Glass med kolasås, nötter och en massa härliga frukter och bär...givetvis jordgubbar med.. Kvällen var lyckad!

Ser smaskigt ut eller hur?

Dag 7. Fredag
En härlig morgonpromenad med Karin. Sedan Qigong - underbart. Nakenhavregröt till frukost, gott. Packade sedan matsäcken och tog bussen till Zermatt. Denna underbara vackra stad. Där delade vi upp oss i olika grupper för att åka/gå till olika ställen. Jag ville till Gornergrat en topp man kunde gå upp till som var 3139 m.ö.h.

Elbilarna och häst och vagn gäller här                              Stationen som tar oss upp till Gornergrat

Ser mäktigt ut eller hur....kom igen nu ....jag vill upp....

Två härliga systrar som gav allt....                                        Björn och en deltagare på bergbanan

Äntligen på väg..... och tittade man ut nu kunde Matterhorn lysa upp med sin närvaro..

Nu kunde man se Zermatt nere i dalen......                          vi åkte längre och längre upp

Här kunde man se järnvägen från vårt tåg ....en glad Björn som plåtar.....

Äntligen uppe och vilken vy                                      Vi går av och upp till en hög platå

Jag var hänförd över denna utsikt                                           och snön låg kvar....härlig känsla

Väl uppe vid platsen kunde man se över de mäktiga alptopparna och även fota en "liten" hund mot betalning..

Nu skulle vi gå upp till denna pampiga byggnad för att få ser mer av de mäktiga topparna

Ta nu......                                                   Här skiner solen och vi är nöjda med tillvaron

Då var det dags att gå ner till fots....                                         Är du redo nu Anna?

Ja... vi är laddade..                                                       Kul att traska i snön...

Vi var där en stund och åt vår matsäck och fotade allt vi kunde se....det blev massor vill jag påstå..Två av deltagarna hade lämnat oss redan vid första station.
Därefter började vår vandring neråt. Det var ganska så brant och mycket stenigt till en början. Dessutom kändes inte mitt knä så bra. Hade börjat känna av den tråkigt nog. En av deltagarna tog tåget ner efter en stund. Vi var av sju personer till en början och blev nu fem...fler lämnar oss ...Vi fortsatte att gå och de två systrarna var helt enorma..de gick på som bara den. Jag var imponerad. När två stationer kvarstod tog de farväl och nu var vi bara två kvar.

Brant och stenigt men det var kul att se tåget komma töffande uppför...

Var det till Zermatt vi skulle......                                      skönt att gå och sträcka på benen

Överallt såg man vackra alpblommor pryda marken                 Vägen var slingrig men otroligt vacker

Fyra som kämpar på                                                             Kommer ni ?

Här lämnar den femte oss....fyra kvar                                     I riktning mot Zermatt....

Matterhorn sticker uppnosigt fram i horisonten                    Nu började vägen bli mer lummig och smalare..

Det var skönt att komma in i skuggan ett tag                                       systrarna fortfarande med.......

Här tog systrarna tåget och nu blev det bara Björn och jag kvar att kämpa oss neråt.....

Tänk om man kunde gå dit ......kanske ....en dröm som kan gå i uppfyllelse....

Vi är snart framme i Zermatt...är du trött?                          Lite fina byggnader pryder detta klimat...
Vi fortsatte att gå nerför "stubbiga" knöliga, slingriga leder för att slutligen se begyggelse och till slut var vi framme vid infarten till Zermatt. Väl nere gick vi genom stan trötta men glada.

Skön känsla att återigen kunna gå på vanliga vägar....

Kyrkan i Zermatt                                                Samlingspunkten igen och taxibilarna som skulle ta oss till vår buss.

Vägen hem så började mitt knä att dunka men jag var så glad över min egen prestation idag att det inget gjorde. Middagen serverades men jag var inte hungrig konstigt nog. Åt bara ett salladsblad. Efter maten dansade vi afrikansk dans, aerobic, fridans mm. Jag var totalt slut efteråt. En dusch och sedan sängen!
Jag gick totalt 17.72 km /4.28tim

Dag 8. Lördag
Vilken dag! Vaknade med en klarblå himmel. Åt hirsgröt och packade om matsäcken som aldrig blev uppäten. Vi var fyra tjejer som begav sig till Saas Fee. Solen sken och alla hade ett gott humör.
      Vägen upp och ner till Saas Fee                                       Kanske ett tips på ved-dekoration

Väl inne i byn tog vi oss en caffelatte och sedan delade vi oss. Christina och jag gjorde följe. Vi strosade genom byn och njöt. Hittade äntligen min gröna jacka. Hämtar den imorgon. Vi gick och flanerade och pratade. På vägen hem till Saas Almagell stannade vi till och gick in på en vägrestaurang och beställde in en flaska rött och en god tomatsoppa. Det var bara så skönt. En ny gäst anlände till oss och slog sig ner. Hon kunde kommit direkt ur sällskapsresan som hon pratade på och hade sådan skön dialekt. Mycket skratt och fniss uppstod. Till slut bröt vi upp lite "rusiga".

Tomatsoppan var god med vin som dryck                      En underhållande kvinna direkt ur "sällskapsresan"

Väl hemma tog jag med mig min bok och gick ner till terassen. Sven kom och vi pratade på vilket gjorde att jag glömde av min bok. Satt ca 1 timme i gassande sol. Oj, vad röd jag blev, tänkte inte på det. Sedan vid 18-tiden var maten färdig. Efteråt hade Tommy en föreläsning om sina produkter. Gick och la mig tidigt, var  trött!

Dag 9 Söndag
Morgongröten var så där. Började tröttna på gröten. Karin och jag började med en morgonpromenad som var regnig. Kom fram lagom till Qigongen 7.15. Vi (fyra tjejer) bestämde att gå till Saas Fee igen och där köpa min gröna jacka som lagts undan dagen före. På vägen dit började det att regna så vi gick i rask takt. Dyblöta kom vi fram och jag gick in i affären. Var tvungen att köpa en grön piké-tröja dessutom allt var blött på mig. Glad i hågen och rätt så grön strosade vi fyra damer in och ut i affärererna. Vädret började hota oss i bakgrunden. Så vi gick med raska steg hem igen till hotellet. Tog en kaffepaus i Saas Almagell. Gott.

Skönt i solen när den vågade komma fram                            Kom igen nu flickor så kör vi......

Sedan väntade en intensiv eftermiddag. Vi började med lättgympa, avslappning som vår reseguide Elisabeth anordnat. Ett riktigt energiknippe. Sedan var det lite paus och "Hatta" yoga med en yogalärare. Rätt svårt faktiskt. Direkt efter hade vi ett aerobic-pass igen. Skojigt. Maten var färdig. En snabbdusch. Ner till buffén och efter den dansade vi linedance. Kvällen avslutades med att Ola, vår kock, visade fina bilder från sin trädgård. Trött hasade jag mig upp till rummet och snabbt ner i bädden!

Dag 10. Måndag
Gick upp tidigt och gick en 45 min promenad genom byn upp till forsen. Härligt! Fågelkvitter och vattnet som forsade. Därefter Qigong, det kändes skönt med en sådan start på dagen. Som vanligt var det Lotta vår massör som höll i den. Frukost och gröt som vanligt. Kl. 9.30 tog vi bussen till Mörel. Där tog vi en stor linbana upp till Riedelalp. Vandringen började med en mycket tuff och brant väg. Jag gick i snabb takt så pulsen var nog rätt hög när jag kom upp till Museet.

Bussen till Mörel där vi tog en stor linbana upp till Riedelalp

Snabb takt uppför och målet för stunden närmar sig

Svettigt men skönt att snart vara uppe vid Museét

En extra väg som vi tog innan vi började tillsammans gå längst Glaciären

Tillbaka till "gänget" och nu började vi gå...man kan se Glaciären skymta nedanför berget

Tyvärr håller den på att sakta smälta.....                                     Jag framför Glaciären

Vi lunchade vid 13-tiden och sedan fortsatte vi vår vandring. Lederna var slingriga, branta och snåriga (rötter som stack upp här och där). Trötta i benen kom vi slutligen upp och blev lite villrådiga om vilken väg vi sedan skulle ta neråt. Men vi började att gå och kom fram till sjön och sedan in till Bettmeralp. Vid sjön hoppade Karin i vattnet och efter hoppade Björn i, vår ena busschaufför.

Vi kämpar på och går nu neråt och där såg vi några stycken som badade i sjön....

Vågat tyckte nog en hel del som blev publik till badet

Ett stopp i Bettmeralp för att svalka oss med något gott!

Några envisa kor ville åt ett annat håll än föraren.....

Linbanan ner och buss tillbaka till hotellet. Snabbt in i duschen och fixade till sig och ner till maten som var jättegod. Redan kl. 20.00 gick vi till kyrkan där två av våra gäster sjöng vackert. Därefter gick vi till krogen där vi bokat bord. Det hade blivit en vana att se oss svenskar där varje år. Ett hålligång utan dess like och riktigt roligt hade vi. Trötta bröt vi upp och sängen väntade.

Ett glatt gäng som har roligt!                                               Servitrisen var härlig.

Dag 11. Tisdag
Vaknade lite senare idag, hade ingen lust att gå ut. Kallt i rummet. Steg upp 6.30. Ner direkt till Qigongen som började 7.15. Jätte kallt om både fötter och händer. Gröten var god (rött ris), men mandelmjölk. Kl. 9.30 tog vi bussen till Leukerbad. Underbar plats med höga toppar omslingrade byn Där gick några in till badet men själv beslöt jag mig för att gå istället. Sven, Björn och jag slog följe.

En del gick in till badet

Sven, Björn och jag gick i byn istället och tittade på blomsterprydda hus mm

En fikapaus var inte så dumt innan vi fortsatte att gå......

Magen ville ha lite varmt i sig så vi hittade en trevlig restaurang där jag tog en god svampsoppa och 2 glas vin till. Sedan kom fler av gästerna och satte sig. En man började spela piano och genast blev det dans av oss svenskar i sittande ställning. Stämningen blev hög. Jätte kul. Kl. 16.30 gick bussen hem. Känner av knät och fått ett blåmärke på sidan. Maten serverades kl. 19.00 och det smakade inte så gott tyvärr. Efter maten dansade vi lindance. Riktigt kul. 21.15 gick jag ner till Lotta för massage. Där fick jag en smärtsam behandling. Hon tog bara ben och Zonterapi på fötterna. Hade muskelbristning i benet därav blåmärket. Bättre massör finns inte. Hon kunde sin sak. Sov gott den natten.

Dag 12. Onsdag
Vaknade tidigt. Smörjde in mig och tog en härlig dimmig morgonpromenad. dimman låg som ett bomullstäcke över bergen. Qigongen direkt på 7.15 och sedan till frukosten. Åt min favoritgröt "nakenhavregröt". Bestämde mig för att gå min egen vandring idag. Klokt beslut!

Dimman låg tät på morgonkvisten

Tidig morgon framför hotellet                                      Snart dags med Qigongen på terassen

Godmorgon på er allesammans nu sätter vi igång......

Började gå mot Saas Fee, vek av mot andra sidan av Saas Fee. En liten klättring men helt ok. Den sidan hade jag inte gått förut. Vandringen fortsatte mot Alpblich, liten stigning. Nu var jag rätt högt över byn. Efter en stund gick jag ned mot centrum och till apoteket bl.a Därefter fortsatte jag mot Saas Grund. Lite fel gick jag men känslan av att vandra ensam och i tysthet var enorm. Hade tur med vädret. Började plocka av mig efterhand.

Saas Fee och vägen till en ny led för mig

´                                            Här skulle jag kunna gå i evigheter

Hustaken i Saas Fee

På väg ner till Saas Fee                                                Vackra ängar prydde jorden

Älskar den här byn  och dess underbara miljö

Så här skulle jag vilja bo

Vägen ner mot Saas Grund

Stigen ner till Saas Grund var inte bra för mitt ben. Fick ganska ont. Den var brant och stenig. Men det fick gå för utsikten var enorm och det underlättade.

Snart nere.....                                               Vilka vackra trädgårdar folket hade

Väl framme ville magen ha mat. Stannade på en uteservering och åt en ostomelett och drack kaffe på det. Så gott! Ny energi i kroppen och jag kunde gå sakteligen hemåt. Detta blev konstigt nog den längsta vandringen hittills. Totalt 18.22 km.

En god ostomelett                                                Man kan se vår buss skymtande längre fram

Äntligen hemma                                                      Middagen ser ut som en vacker tavla

Duschade och kopplade av. Gick ner till terassen och försökte läsa min bok. Middag kl. 18.00, jättegod, ärtsoppan allra minst. Tog av den två gånger. Kanske inte så bra för magen....hehehehhe! Sedan var det gästernas afton. Väldigt trevligt. Det var mycket sång, musik och lekar samt bildvisning från vår semester som Björn bl.a hade tagit. Kvällen blev lyckad.

Vår massör Lotta och hennes Per...                                           Mästerkocken Ola

Vår master Tommy som stod för underhållningen bl.a                       En annan duktig trubadur Björn

En stor poet i Sven                                                           Må bäste man vinna.......

Dag 13 Torsdag
Vaknade till en klarblå himmel. Såg några flygresenärer gå med sitt bagage. Lämnar oss idag för att flyga tillbaka till Sverige. Sven i spetsen! Ingen morgonpromenad idag. Vägde fett och muskler och Grattis till mig! Gått ner massor av fett och bildat muskler istället. vågen visade bara 6 hg viktminskning. Sista Qigongen- tack Lotta , du har varit toppen och satt igång massor av energi i oss alla. Gröten var god och mättande. Sedan bestämde jag mig för att återigen vandra ensam. Det gjorde jag med besked. tänkte gå till Alpenblick och sedan vidare upp till toppen Hannig.

Vägen upp till Alpenblick                                       Det var tur att de gula skyltarna fanns....

En skön brant uppförsled                                                   Skylten visar vägen

Framme vid Alpenblick                                                   Fortsätter vägen upp till Hannig

Vägen upp var mycket brant                                              Här fanns getter och andra djur...

Snart framme och blickar man ut ser man en fantastisk utsikt

Äntligen framme...det var en härlig känsla att få komma hit upp.         På väg ner igen

När jag väl hade kommit upp tog jag en annan väg än jag hade tänkt mig... Gick mot Spielboden. Vägen var mycket smal och slingrig. Fick lite pirr i benen. Hade nu också fått känning av mitt "förbaskade" knä. Svårt att stå på den. Tur att stavarna var med. Men det gick vägen och ner kom jag. Väl hemma mötte jag vårt energiknippe Elisabeth som skulle ha gympa med boxing och stretching samt afrikansk dans mm. Jätte kul. Men nu var jag för trött i mina ben. Så in i duschen och sedan ner till middagen. Maten var god men efterrätten godare. Ris ala malta med havregrädde. Ett stort tack till personalen för de har varit helt underbara. Upp till rummet och där började Karin och jag packa våra väskor.

Vilka vyer att vandra på .....mäktigt, kan inte med ord beskrivas, det måste upplevas!

En nöjd vandrare som vill tillbaka snart igen!                                   Man kan skymta leden

Gick över småbroar                                                    Fortsatte vägen ner...

Lite gungigt när man gick över...                                         45 min kvar till Saas Fee

Nu började man se slutet på leden                                     Ängarna tog plats........

Dessa blomsterängar var en gåva från .....                             Äntligen nere i Saas Fee och vägen hem

Sista måltiden på hotellet                                                        Packningen färdig!

Dag 14 Fredag
Vaknade lite efter sex och detta var sista dagen med hälsogänget. Åt en god grötfrukost och sedan upp och packade ner de sista prylarna. Tog farväl av folket och stora kramkalaset en god stund. Sedan kom Dag med husbilen. Vilken känsla att säga hej då och sedan stiga på i bussen, vår "buss". Slippa sitta trångt och kanske svettigt. Hej då gänget vi kanske syns en gång till ......

Alla hjälptes åt att packa in i bussen all mat som blev över och allt bagage........

Fast min packning skulle till bussen bakom istället!!!!!

Jag har haft en väldigt trevlig resa och lärt mig uppskatta enkla metoder och se livet på ett livsnjutande sätt.
Detta land har jag blivit totalförälskad i och skulle kunna tänka mig att återkomma många gånger... Kanske får jag komma upp till Monte Moropasset eller komma närmare Matterhorn en dag...Man kan aldrig veta!!!
Ett stort tack till alla som förgyllde min tillvaro här nere.

Länk till Hälsoresan: www.halsoresa.se

Resan fortsatte några veckor till men det är en annan historia.....